Elmia resa

(Tämän jutun voit lukea suomeksi joulukuun Nauta-lehdestä 5/2015.)

DeLaval, Faba och Österbottens husdjursklubb organiserade en resa till Elmia Lantbruk i Jönköping 21-24 oktober 2015.

Vi startade från Kronoby i norra Österbotten på onsdagen och samlade upp deltagare längs med vägen ner mot Åbo, i Närpes steg de på som var längst söder ifrån. Det var ett härligt gäng med alla åldrar representerade och ungefär hälften kvinnor och män, yngsta killen var 11 år och äldsta 68 år. Vår busschaufför Karl-Johan Lasén är en glad filur som kör både buss och mjölkbil till vardags så han fraktade oss vant.

Efter första kaffepausen i Närpes presenterade researrangörerna sig: Mikael Strandvall från DeLaval, Anders Granbäck från Faba och jag själv för både Faba och Österbottens Husdjursklubb.

Jag hade knåpat ihop en liten frågesport som berörde just researrangörerna och det deltogs flitigt. Det var inte så svårt som jag trodde det skulle vara, eftersom många googlade och på så vis hittade svaren. Faba hade sponsorerat så alla fick pris, en fin mössa av nyaste modell, och de som var riktigt duktiga fick T-shirt och buffaband.

Klockan 16.30 anlände vi till Villa Tallbo i Rauma, där var uppdukat ett fint ståendebord med mycket god mat åt oss. Nu märkte man att dessa vanligtvis hårt arbetande människor började slappna av och kunde börja njuta av sin ledighet, stämningen var munter. Mätta och belåtna fortsatte vi färden mot Åbo hamn. Viking Grace avgick klockan 20.55 och kvällen var fri ombord. En stor del av gänget satt tillsammans i den fina dansklubben på båten och vissa orkade nog dansa ända till småtimmarna.

På torsdags morgon behövde ingen bekymra sig om frukost, den var inbokad på mässen på Hamra Gård, en timmes körning från hamnen i Stockholm. Efteråt blev det rundtur på DeLavals fabrik i Tumba. Vi fick bekanta oss med deras arbetsrutiner och att deras största vikt ligger på kvalitet och säkerhet. DeLaval tillverkar endast maskiner mot beställning och kan med ett skifte få 9 robotar klara på en dag. Vi gick igenom produktionslinjen för DeLaval VMS från ett litet kretskort tills den är klar för leverans.

Bussresan fortsatte 325 km mot Skara där nästa besök var på VikingGenetics tjurstation. Där blev vi först bjudna på kaffe och smörgås. Ann Tidström som är Holstein analytiker drog ett jätte bra föredrag om NTM och visade en film hur det går till på tjurstationen. Denna dag hade personalen skolning så det blev ingen presentation av enskilda tjurar, men vi fick besöka stationen och titta på tjurarna där de stod i sina boxar. Gunnarstorp och Buckarby stod närmast fönstret och det var intressant att få se just de två på riktigt.

Det var tur att hotellet som vi skulle bo på bara låg på några kilometers avstånd från VikingGenetics för nu började man bli rejält trött. Lite tid för vila och sen var det gemensam 3-rätters middag på kvällen. Gravlaxtoast, fläskfilémedaljong och cheesecake, det var precis så gott som det låter.

Efter hotellfrukosten på fredagsmorgon bar det av mot Jönköping ca 110 km. Vi var på plats strax efter att de slog upp dörrarna klockan 9.00. Det var rätt så lite folk till först så man kunde ströva runt bra i de 4 stora utställningshallarna.

På Elmia Lantbruk Djur & Inomgård ställer företag som har produkter och tjänster till lantbrukare ut. Produkterna ska ha anknytning till gården eller djurhållning. Byggnader, stallinredning, foderhantering, mjölkningsutrustning, djurvårdsprodukter, energiproduktion. Listan kan göras lång. Det fanns nått för alla och personligen tillbringade jag mest tid (av helt naturliga skäl som avelsrådgivare) vid utställningsområdet för mjölkraserna.

Efter 5 timmar på mässan var det nästan skönt att sätta sig i bussen igen. En av de yngre killarna i sällskapet hade köpt en DVD-box med Tractor Powers filmer, han hade även fått autograf och blivit fotad för deras Facebook sida. Hela gänget såg på filmerna hur de brukar jord i Australien med riktigt stora maskiner. Bra tidsfördriv i bussen de 320 kilometrarna upp mot Stockholm. Viking Amorella avgick klockan 20.00 och strax efter avgång var det gemensam buffe.

Lördagens bussresa hemåt var riktigt lugn, de flesta sov eller så småpratades det med nästan viskningar. Vi gjorde ett stopp vid Köffi i Merikarvia, Österbottens Husdjursklubb bjöd på kaffe och crossiant. Busschauffören tackade ett fint gäng som varit bra på att passa tider. Alla kom sig lyckligt hem.

Jag trivdes som fisket i vattnet på denna resa, att få göra nya bekantskaper, träffa helt nya människor och se nya saker är nog nått av det bästa jag vet, tänk då att få göra detta genom arbetet. Nu får man säga att man varit på Elmia mässan, för första gången i livet, när bönderna talar om mässan (för det gör de) …………..och hoppas att det även blir en andra gång.